Senin, 09 Januari 2012

Laki-laki Dayus

Berikut ini adalah tulisan mengenai lelaki dayus dalam pandangan Islam. Artikel ini disadur dari artikel berjudul "Siapa Lelaki Dayus" yang ditulis oleh Zaharuddin Abd Rahman. Artikel tersebut diringkas untuk mendapatkan hadis-hadisnya yang berkaitan saja. Jika ingin tahu artikel panjangnya silakan lihat di alamat aslinya.
Siapakah lelaki dayus yang dimaksudkan oleh Nabi SAW tidak akan masuk syurga.
Nabi SAW bersabda :-
ثلاثة لا ينظر الله عز وجل إليهم يوم القيامة: العاق لوالديه، والمترجلة، والديوث. رواه أحمد والنسائي
Artinya : Tiga golongan yang Allah tidak akan melihat (bermakna tiada bantuan dari dikenakan azab) mereka di hari kiamat : Si penderhaka kepada ibu bapa, si perempuan yang menyerupai lelaki dan si lelaki DAYUS" ( Riwayat Ahmad & An-Nasaie)
Dalam sebuah hadith lain pula :
 ثلاثةٌ قد حَرّمَ اللهُ - تَبَارَكَ وَتَعَالَى - عليهم الجنةَ : مُدْمِنُ الخمر ، والعاقّ ، والدّيّوثُ الذي يُقِرُّ في أَهْلِهِ الخُبْثَ . رواه أحمد والنسائي .
Artinya : Tiga yang telah Allah haramkan baginya Syurga : orang yang ketagih arak, si penderhaka kepada ibu bapa dan Si Dayus yang membiarkan maksiat dilakukan oleh ahli keluarganya" ( Riwayat Ahmad )
Selain itu banyak lagi hadith-hadith yang membawa makna yang hampir dengan dua hadith ini. Secara ringkasnya, apakah dan siapakah lelaki dayus?
ARTI DAYUS
Dayus telah disebutkan dalam beberapa riwayat athar dan hadith yang lain iaitu :-
1) Sabda Nabi : -
وعن عمار بن ياسر عن رسول الله قال ثلاثة لا يدخلون الجنة أبدا الديوث والرجلة من النساء والمدمن الخمر قالوا يا رسول الله أما المدمن الخمر فقد عرفناه فما الديوث قال الذي لا يبالي من دخل على أهله
Artinya : Dari Ammar bin Yasir berkata, ia mendengar dari Rasulullah SAW berkata : " Tiga yang tidak memasuki syurga sampai bila-bila iaiatu Si DAYUS, si wanita yang menyerupai lelaki dan orang yang ketagih arak" lalu sahabat berkata : Wahai Rasulullah, kami telah faham erti orang yang ketagih arak, tetapi apakah itu DAYUS? , berkata nabi : "Yaitu orang yang tidak mempedulikan siapa yang masuk bertemu dengan ahlinya (isri dan anak-anaknya) - ( Riwayat At-Tabrani)
Dari hadith di atas, kita dapat memahami bahawa maksud lelaki dayus adalah si suami atau ayah yang sama sekali tidak ada perasaan risau dan ambil peduli dengan siapa isteri dan anaknya bersama, bertemu, malah sebahagiannya membiarkan saja isterinya dan anak perempuannya dipegang dan dipeluk oleh lelaki lain.
2) Pernah juga diriwayatkan dalam hadith lain, soalan yang sama dari sahabat tentang siapakah dayus, lalu jawab Nabi:-
قالوا يا رسول الله وما الديوث قال من يقر السوء في أهله
Artinya : Apakah dayus itu wahai Rasulullah ?. Jawab Nabi : Yaitu seseorang ( lelaki) yang membiarkan kejahatan ( berzina, membuka aurat, bergaul bebas laki perempuan) dilakukan oleh ahlinya ( isteri dan keluarganya)
Seorang suami yang peduli pada istrinya kadang-kadang akan nampak sebagai orang cemburu. Kecemburuan yang berdasarkan agama ini dibenarkan. Cemburu seorang suami dan ayah adalah wajib bagi mereka demi menjaga harga diri dan kehormatan isteri dan anak-anaknya.
Diriwayatkan bagaimana satu peristiwa di zaman Nabi
قَالَ سَعْدُ بْنُ عُبَادَةَ : لَوْ رَأَيْتُ رَجُلاً مَعَ امْرَأَتِي لَضَرَبْتُهُ بِالسّيْفِ غَيْرُ مُصْفِحٍ عَنْهُ ، فَبَلَغَ ذَلِكَ رَسُولَ اللّهِ صلى الله عليه على آله وسلم فَقَالَ : أَتَعْجَبُونَ مِنْ غَيْرَةِ سَعْدٍ ؟ فَوَ الله لأَنَا أَغْيَرُ مِنْهُ ، وَالله أَغْيَرُ مِنّي ، مِنْ أَجْلِ غَيْرَةِ الله حَرّمَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَن.


Artinya : Berkata Ubadah bin Somit r.a : "Jika aku nampak ada lelaki yang sibuk bersama isteriku, nescaya akan ku pukulnya dengan pedangku", maka disampaikan kepada Nabi akan kata-kata Sa'ad tadi, lalu nabi memberi respond : "Adakah kamu kagum dengan sifat cemburu (untuk agama) yang dipunyai oleh Sa'ad ? , Demi Allah, aku lebih kuat cemburu (ambil peduli dan benci demi agama) berbandingnya, malah Allah lebih cemburu dariku, kerana kecemburuan Allah itulah maka diharamkan setiap perkara keji yang ternyata dan tersembunyi.. " ( Riwayat Al-Bukhari & Muslim )
Arti dayus dalam agama Islam berbeda dengan arti dayus dalam bahasa Indonesia. Arti dayus menurut KBBI adalah "hina budi pekertinya". Namun tidak dijelaskan hina yang seperti apa.

Perkara yang perlu diperhatikan oleh seorang suami bukan hanya masalah dayus saja, karena masih ada lagi beberapa kewajiban suami terhadap istrinya.

2 komentar:

  1. Bismillah, izin share ya akhi, syukron
    jazakallah khair

    BalasHapus
  2. Mengirim TKW itu juga bisa termasuk perkara dayus http://www.topix.com/forum/world/malaysia/T1VCSVV6OBJ76AI7C

    BalasHapus

Silakan meninggalkan komentar anda terhadap artikel ini